Bekkenfysiotherapie richt zich op klachten in de bekkenregio bij zowel mannen als vrouwen. Onder de bekkenregio wordt verstaan de spieren van het bekken, de bekkenbodemspieren, de bekkenorganen (blaas, baarmoeder en darmen), de lage rug en de heupen. De bekkenbodem werkt nauw samen met de buik- en rugspieren. Zelf kunt u de bekkenbodemspieren niet zien en dat maakt het misschien moeilijk om ze goed te kunnen gebruiken. Een bekkenfysiotherapeut leert u deze spieren bewust te gebruiken. De bekkenbodemspieren zijn van belang tijdens het plassen, ontlasten en het vrijen, maar zorgen ook voor steun en stabiliteit. Klachten kunnen mogelijk ontstaan door een verkeerde manier van plassen of ontlasten, na blaasontstekingen, na buik- of prostaatoperaties, na zwangerschap, bevalling of overgang. Met onderstaande klachten kunt u bij onze bekkenfysiotherapeut Marjolein terecht: - Onvrijwillig verlies van urine of ontlasting - Moeizaam kunnen plassen of ontlasten, problemen met ledigen van de blaas of darm - Vaak moeten plassen of ontlasten - Niet te onderdrukken aandrang om te plassen of ontlasten - Obstipatie - Verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen - Pijn in onderbuik, lies, rondom de anus of de geslachtsdelen - Pijn bij gemeenschap - Seksuele problemen - Bekkenpijn en lage rugpijn - Na operaties: prostaat, tegen incontinentie, kanker in buik- en bekkengebied (blaas, prostaat, darm, baarmoeder) - Zwangerschapsgerelateerde bekken of lage rugpijn, tijdens de zwangerschap en na de bevalling - Problemen met plassen of ontlasten tijdens de zwangerschap en na de bevalling Bekkenfysiotherapeut i.o. Marjolein is aangesloten bij het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) en de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek (NVFB).
BEKKENFYSIOTHERAPIE
Bekkenfysiotherapie richt zich op klachten in de bekkenregio bij zowel mannen als vrouwen. Onder de bekkenregio wordt verstaan de spieren van het bekken, de bekkenbodemspieren, de bekkenorganen (blaas, baarmoeder en darmen), de lage rug en de heupen. De bekkenbodem werkt nauw samen met de buik- en rugspieren. Zelf kunt u de bekkenbodemspieren niet zien en dat maakt het misschien moeilijk om ze goed te kunnen gebruiken. Een bekkenfysiotherapeut leert u deze spieren bewust te gebruiken. De bekkenbodemspieren zijn van belang tijdens het plassen, ontlasten en het vrijen, maar zorgen ook voor steun en stabiliteit. Klachten kunnen mogelijk ontstaan door een verkeerde manier van plassen of ontlasten, na blaasontstekingen, na buik- of prostaatoperaties, na zwangerschap, bevalling of overgang. Met onderstaande klachten kunt u bij onze bekkenfysiotherapeut Marjolein terecht: - Onvrijwillig verlies van urine of ontlasting - Moeizaam kunnen plassen of ontlasten, problemen met ledigen van de blaas of darm - Vaak moeten plassen of ontlasten - Niet te onderdrukken aandrang om te plassen of ontlasten - Obstipatie - Verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen - Pijn in onderbuik, lies, rondom de anus of de geslachtsdelen - Pijn bij gemeenschap - Seksuele problemen - Bekkenpijn en lage rugpijn - Na operaties: prostaat, tegen incontinentie, kanker in buik- en bekkengebied (blaas, prostaat, darm, baarmoeder) - Zwangerschapsgerelateerde bekken of lage rugpijn, tijdens de zwangerschap en na de bevalling - Problemen met plassen of ontlasten tijdens de zwangerschap en na de bevalling Bekkenfysiotherapeut Marjolein is aangesloten bij het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) en de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek (NVFB).
BEKKENFYSIOTHERAPIE